Verantwoorde kredietverlening

Per 1 mei 2019 voert de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) diverse wijzigingen door in de Gedragscode voor consumptieve kredietverlening. Steun voor de consument om verantwoord geld te lenen staan centraal om in deze wijzigingen.

De aanpassingen zijn hebben met name van betrekking op het doorlopend krediet. Of het openstaande bedrag nog past bij de financiële situatie van de consument zal met enige regelmaat wordt worden getoetst gedurende de looptijd van het doorlopend krediet. Indien de conclusie getrokken wordt dat dit niet meer het geval is zal de kredietverstrekker samen met de consument op zoek gaan naar een oplossing. Een van de voornaamste maatregelen is dat de maximale looptijd van nieuwe doorlopend kredieten wordt en beperkt tot een maximale looptijd van 15 jaar.

De nieuwe Gedragscode richt zicht bovendien ook op de problematiek die de zogenaamde “Lock-Up” wordt genoemd. Dit houdt extra bescherming in voor consumenten die hun doorlopend krediet niet meer kunnen oversluiten naar een andere aanbieder, bijvoorbeeld door veranderingen in de persoonlijke situatie van de kredietnemer of veranderde leennormen.

Tijdens de viering van het 90-jarig bestaan van de VFN wordt een onderzoek – uitgevoerd door het Nibud – gepubliceerd waaruit blijkt dat verreweg de meesten consumenten tevreden zijn over hun persoonlijke lening. Een kanttekening bij dit onderzoek is echter dat de consument nóg beter ondersteund kan worden bij het maken van verantwoorde keuzes.

Er wordt momenteel veelal gekeken naar rentepercentages en maandelijkse kosten bij het aangaan van een financiering. Voor de totale kosten van het krediet is de looptijd echter van invloed. “Het is goed nieuws dat het overgrote deel van de consumenten tevreden is met hun lening. Consumenten blijken zich daarnaast goed te informeren voordat zij een lening aangaan. Het onderzoek toont ook aan dat slimme ingrepen de consument kunnen ondersteunen om bewustere en op termijn verstandigere keuzes te maken. De aanpassingen die de VFN doorvoert in de Gedragscode sluiten hier prima bij aan.”, aldus Secretaris van de VFN Bert Reitsma.

Eerdere signalering probleemsituaties

Door meer tussentijdse aandacht te bieden worden eventuele problematische situaties eerder herkend. Met name de flexibiliteit van het doorlopend krediet brengt extra verantwoordelijkheden met zich mee voor kredietverstrekkers. Deze extra verantwoordelijkheden worden ook vastgelegd in de Gedragscode. Secretaris van de VFN Bert Reitsma stelt: “Bij doorlopend krediet zal veel vaker tussentijds worden getoetst of het krediet nog past bij de consument. Als sprake is van een problematische situatie, bijvoorbeeld bij achterstanden op andere kredieten, zal het krediet worden geblokkeerd voor vervolgopnames. Hiermee wordt beter voorkomen dat de consument in een problematische schulden situatie terecht komt.”

A-Krediet ondersteunt Gedragscode

Wij zijn van mening dat het belangrijk is dat consumenten een krediet krijgt wat past bij de persoonlijke situatie en de financiële mogelijkheden. Nu en in de toekomst. Een schuldenvrije toekomst is hierbij het uitgangspunt.

Heb jij nu een doorlopend krediet lopen en wil je kijken of de lening nog bij jouw situatie past? Neem dan contact met ons op of vul geheel vrijblijvend het aanvraagformulier in.