De Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) heeft de financieringsbarometer voor het 1e kwartaal van 2017 gepubliceerd. Hieruit blijkt onder andere dat de consumentenfinancieringsindex is gestegen en dat consumenten vaker bereid zijn geld te lenen voor geplande aankopen als voertuigen (bijvoorbeeld een auto).

De barometer geeft aan in hoeverre Nederlandse consumenten verwachten aankopen te financieren in vergelijking met gefinancierde aankopen in de afgelopen twaalf maanden.

Ten opzichte van de afgelopen 12 maanden willen ruim 30% meer consumenten geld lenen om bijvoorbeeld een nieuwe auto, televisie of koelkast aan te schaffen. Ook de hoogte van het te lenen bedrag valt vaker hoger uit.

Mede onder invloed van de btw-verlaging naar zes procent zijn renovaties eveneens geliefde projecten om een financiering af te te sluiten.

Koopbereidheid

De koopbereidheid van mensen voor de komende maanden is met 9% afgenomen. Voor uitgaven als meubels, keukens en vakanties willen consumenten liever geen financieringen afsluiten. Dit zijn tevens uitgaven waar zij de komende 12 maanden minder geld aan uit willen geven.

Bron: VFN.