Het aantal consumenten dat als goede betaler bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) staat geregistreerd is met 29% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit houdt in dat 9,6 miljoen consumenten zonder betalingsachterstand in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKR) staan geregistreerd. Het aantal consumenten dat met een betalingsachterstand wordt vermeld is sinds juli 2016 gedaald met 5%.

Dit blijkt uit de meest recente BKR kredietbarometer. De BKR kredietbarometer meet trends en ontwikkeling in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers.

Voornamelijk positieve registraties

In totaal staan er 10,3 miljoen consumenten geregistreerd in het CKI. Van deze 10,3 miljoen staat 93% zonder betalingsachterstand geregistreerd. De overige 7% staat met betalingsachterstand geregistreerd. Veel mensen denken dat een BKR-registratie hen per definitie beperkt in hun financiële keuzes. Maar dat is juist niet het geval. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om consumenten te  beschermen tegen overkreditering, en te voorkomen dat problematische schulden de samenleving belasten. Dat doen we door uitstaande leningen te registreren, zodat kredietverstrekkers kunnen bepalen of het verantwoord is om een lening uit te geven. Sinds 1 december staan ook kredieten vanaf €250 in ons systeem, wat de toename in percentage goede betalers deels verklaart. De registraties van mensen met betaalachterstanden neemt ondertussen af. Dat betekent dat er steeds minder problematische betaalachterstanden zijn.” aldus Peter van den Bosch, algemeen directeur van stichting BKR.

Betalingsachterstanden blijven dalen

De kredietbarometer van juli 2016 gaf aan dat 771.478 consumenten geregistreerd stond met een betalingsachterstand. In Januari 2017 waren dit er nog 729.577. Dit is een daling van 5% in 6 maanden tijd.  ‘Sinds 2011 steeg het aantal consumenten met een betalingsachterstand elk jaar. In januari 2016 meten we voor het eerste weer een daling. Er zijn relatief veel betalingsachterstanden ingelopen en minder mensen hebben krediet dat zij niet kunnen afbetalen. Consumenten hebben weer wat meer te besteden nu de economie aantrekt. We willen dat deze daling doorzet en zetten de komende tijd dan ook vol in op informatievoorziening voor consumenten. Want wie zich bewust is van hoe je verantwoord kan lenen, gaat minder snel een onverantwoorde lening aan.’

Uw mogelijkheden

Meer informatie over hoe wij omgaan met een eventuele BKR-registratie vind je op onze Acceptatiecriteria & toetsing pagina.