Ruim een half jaar na de introductie van de verplichte waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld.’ blijkt dit onder het merendeel van de Nederlanders een breed bekend begrip te zijn, zo constateert de Autoriteit Financiële Markten( AFM).

In een door de AFM geïnitieerd onderzoek onder ruim 1000 consumenten blijkt dat het merendeel van de consumenten de zin spontaan kan noemen en dat daarnaast nog eens 22 procent van de mensen er wel eens van gehoord heeft. Zodoende is de waarschuwingszin bij maar liefst 87 % van de Nederlanders bekend. Daarnaast blijkt dat de zin ook het doel heeft bereikt wat hiermee voor ogen was, namelijk het bewust maken van de consument, dat aan lenen kosten zijn verbonden. Bijna driekwart van de consumenten geeft namelijk aan dat de zin aanzet tot nadenken over de gevolgen, voordat een zij een lening aanvragen of er een lening wordt afgesloten.

De introductie van de verplichte waarschuwingszin is een van de maatregelen  die de overheid heeft genomen om de schuldenproblematiek aan te pakken. De bedoeling van de waarschuwing is om consumenten bewuster te maken van de kosten en risico’s van geld lenen.