Veel consumenten beseffen zich niet dat het financieren van een auto via private lease gevolgen heeft voor het aanvragen van een lening. Het wordt simpelweg niet voldoende duidelijk verteld met als gevolg dat de consument slecht op de hoogte is van de financiële gevolgen van private lease.

Private lease is populair, en stijgende in populariteit. Vorig jaar werden er 36.000 contracten afgesloten, wat ruim twee keer zoveel contracten zijn als het jaar ervoor. Volgens de autobranche kan dit in 2020 oplopen tot 100.000 contracten.

“Consumenten worden te weinig gewezen op de financiële consequenties van private lease”, aldus Piter Jan Dekker van De Hypotheker tegen RTL Z.

Wat voor hypotheken geldt, gaat in dit geval ook op voor leningen.

Bureau Krediet Registratie

Waar veel consumenten niet bij stil zijn, en niet van op de hoogte worden gebracht, is het feit dat private leasecontracten sinds 1 juli 2016 als AO (Operational Autolease) worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Een registratie bij het BKR kan een negatieve invloed hebben op het aanvragen van een lening. Van dit leasebedrag is 65% geregistreerd als lening en 35% als servicebedrag voor onderhoud en afschrijving.

Wanneer er vervolgens een lening afgesloten wordt kan er minder geld geleend worden omdat er maandelijks een bedrag betaald wordt aan de auto.

Weeffout

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) vindt dat er sprake is van een weeffout in de regelgeving. “De banken rekenen met veel hogere bedragen dan de daadwerkelijke waarde van de lening”, aldus Arnold Koopmans van de VNA. “De impact is veel te groot. Bovendien loopt zo’n leasecontract drie tot vier jaar en niet gedurende de hele looptijd van een hypotheek.”

De VNA gaat de strenge leennormen onder de loep nemen om te bekijken of deze aangepast kunnen worden. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) ziet dit niet zitten. Zij stellen dat de consumenten bescherming tegen overcreditering voorop staat.