Steeds vaker worden er kredieten verstrekt aan consumenten met een actuele achterstand op betalingsverplichtingen. Het gaat hier om betalingsachterstanden van meer dan 3 maanden, of een herstelde betalingsachterstand. In de eerste 5 maanden van dit jaar werd er 5.808 keer per maand een krediet verstrekt aan een consument met een actieve betalingsachterstand. Dit blijkt uit het kredietregister van het Bureau Krediet Registratie (BKR).
Het BKR stelt dan ook dat het een groot misverstand is dat consumenten met een negatieve registratie – tijdens de periode dat deze registratie actief is – geen geld kunnen lenen. Het BKR stelt dat ook consumenten met een negatieve registratie in aanmerking komen voor een financiering. In de meeste gevallen gaat het hierbij om de financiering van een telefoon, creditcard of een consumptief krediet als een Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet.
Langdurige betalingsproblemen
Kredietverstrekkers maken wel degelijk onderscheid tussen consumenten met een tijdelijke achterstand op de betalingsverplichtingen en consumenten met een langdurige en systematische betalingsproblemen. “De keren dat er geen krediet wordt verstrekt, leert ons dat er dan vaak echt sprake is van schuldenproblematiek. Dit geeft aan dat de kredietverstrekkers in staat zijn onderscheid te maken tussen consumenten met tijdelijke en langdurige betalingsproblemen”, aldus Peter van den Bosch, algemeen directeur van het BKR.
BKR-toetsing
Het register van het BKR geeft geen informatie over de hoeveelheid consumenten met een negatieve registratie die een lening aanvraag hebben gedaan bij een kredietverstrekker. In de database van het BKR staan maar liefst 20 miljoen registraties van 11,5 miljoen consumenten. Het percentage van consumenten wat op tijd aan de betalingsverplichtingen voldoet is 93%.
Het uitvoeren van een toetsing bij de aanvraag van een krediet is voor het BKR een wettelijke taak. Bij het verstrekker van een lening van € 250,- of meer is een BKR-toetsing verplicht.