Dit houdt in dat van de bijna 9 miljoen (bij het BKR) geregistreerde mensen met een consumptief krediet er 7,9 procent betalingsproblemen heeft. Per 1 januari 2012 was dit 7,4 procent.
Het lijkt er op dat consumenten in 2012 voorzichtiger zijn geworden met het afsluiten van een lening. “In het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) zien we namelijk dat het totaal aantal leningen het afgelopen jaar is gedaald. Het aantal betalingsproblemen blijft echter wel toenemen” constateert BKR-directeur Peter van den Bosch. Hij verwacht dat deze stijgende lijn ook dit jaar wordt voortgezet.
Echtscheiding of werkloosheid belangrijk oorzaak
Het BKR spreekt van betalingsproblemen wanneer iemand enkele aaneengesloten maanden zijn lening voor bijvoorbeeld een auto, televisie of hypotheek niet betaald. Volgens Van den Bosch is in veel gevallen geen sprake mensen die niet willen betalen. “Er is een groeiende groep mensen die door omstandigheden het niet meer op kunnen brengen om hun rekening bijtijds te betalen door bijvoorbeeld het verlies van een baan of een echtscheiding” aldus Van den Bosch. Volgens het BKR, dat alleen inzicht heeft in afgesloten kredietovereenkomsten, zijn de financiële problemen waar veel huishoudens mee kampen in werkelijkheid veel groter. Een groeiend aantal consumenten worstelt met het betalen van zaken als de huur, abonnementen en verzekeringen.
Het BKR pleit al langere tijd voor een centralisatie van de registratie van alle betalingsachterstanden, zodat er tijdig kan worden ingegrepen. Daarmee kan volgens het bureau veel ellende voorkomen worden.