De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is recentelijk begonnen met een campagne waarin het hypotheekverstrekkers waarschuwt voor het maken van reclames over zogenoemde “snelle hypotheken”. In de huidige markt spelen hypotheekverstrekkers in reclames steeds meer in op de snelheid waarmee een hypotheek afgesloten kan worden. Een kwalijke zaak aldus de AFM.
De AFM heeft gezien dat er een trend ontstaat waarin reclamecampagnes zich steeds meer focussen op de snelheid en het gemak waarmee een hypotheek afgesloten kan worden. De AFM heeft bepaald dat hypothecaire kredieten onder de reclame-regels voor krediet van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft valt. Dit houdt in de reclames over hypotheken geen verwijzingen mogen bevatten naar de snelheid waarmee een hypotheek afgesloten kan worden en het gemak waarmee een hypotheek verkregen kan worden.
Krappe woningmarkt
In een steeds krapper wordende woningmarkt is het volgens de AFM goed als de consument binnen een respectabele termijn duidelijk krijgt. De AFM staat dan ook positief tegenover het verkorten van de doorlooptijd van het aanvragen van een hypothecair krediet. Mits dit zorgvuldig en deskundig gebeurt. De AFM vindt echter ook dat consumenten die een hypotheek aanvragen een weloverwogen beslissing moeten kunnen maken.