Na klachten van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is het BKR overstag gegaan en heeft de manier waarop consumenten de eigen gegevens in het kredietregister kunnen inzien aangepast.
Sinds vorig jaar kon dit 1 keer jaar gratis. Hier diende de consument echter wel rekening te houden met een flinke wachttijd, en bovendien was een kopie van het paspoort vereist. Volgende de AP was dit niet voldoende aangezien dit niet in overeenstemming is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) waarin is opgenomen dat consumenten het recht hebben om gegevens in te zien welke door bedrijven en instellingen worden bewaard.
Nadat het AP eerder al had geklaagd over het feit dat het BKR consumenten liet betalen voor het inzien van de eigen gegevens, zorgt het AP er nu voor dat de consument de eigen gegevens online nog makkelijker in kan zien.
Het BKR heeft dan ook besloten de aanbevelingen van het AP op te volgen, en heeft het proces gedigitaliseerd. Dit maakt het mogelijk voor consumenten om onbeperkt en gratis online de eigen gegevens op te vragen.
Aanvragen worden beveiligd door middel van identificatie middels het iDIN-systeem. Dit systeem zorgt er voor dat de consument zich kan identificeren met behulp van hun bank, op een zelfde manier als iDeal werkt. Via de pagina ‘inzage in uw kredietoverzicht’ kan de consument een account aanmaken.
Het proces om een account aan te maken is vaak al binnen enkele minuten afgerond. Dat betekent dat consumenten op korte termijn inzicht kunnen hebben van hun BKR-gegevens.