Het lijkt een goed idee: zelf een krediet regelen. Uit onderzoek blijkt het tegendeel. Consumenten die zelf een lening afsluiten zonder tussenkomst van een adviseur komen vaker in de problemen als consumenten die wel gebruik maken van een adviseur. Bovendien blijkt dat er bij leningen die op basis van “execution-only” worden afgesloten er twee keer zoveel kans is op betalingsproblemen als bij de intermediair.

Advies

De basis die gelegd wordt door de adviseur en de ondersteuning door middel van adviezen die deze biedt in het gehele traject van het aanvragen van een lening leidt gemiddeld gezien tot minder lange betalingsproblemen.

Leendoelen

Consumenten die zelf een krediet afsluiten doen dit vaak voor woningverbetering (24%), een (nieuwe) auto (21%) of het oversluiten van lopende leningen (23%) met een gemiddeld leenbedrag van € 15.000. Bij leningen die via de adviseur worden afgesloten gaat het vaker om woningverbetering (45%) en het oversluiten van bestaande kredieten (26%) met een gemiddeld leenbedrag van € 20.000.

Strengere normen

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten die zelf een krediet regelen dit vaker doen voor bijvoorbeeld een nieuwe auto en extra financiële ruimte, maar ook vaker in problemen komen. Op basis van deze gegevens zou gesteld kunnen worden dat de normen voor het afsluiten van een lening voor consumptieve bestedingen strenger zouden moeten zijn.

Hoewel er via de intermediair meer geleend wordt, brengt de zorg van de adviseur en de financiële voordelen die bij een leendoel als woningverbetering komt kijken een betere betaalbaarheid met zich mee. Hier ligt dan ook vermoedelijk de oorzaak van het verschil in betalingsproblemen.

Op