Het hoort er inmiddels bij, de melding ‘Let op! Geld lenen kost geld’. Wanneer je een financiële website bezoekt, een krediet reclame ziet op TV of een lening reclame hoort op de radio krijg je met deze kredietwaarschuwing te maken.

Hoewel de boodschap niet zo effectief is gebleken als vooraf werd gehoopt, betekent dit niet dat deze gaat verdwijnen. De signaalfunctie blijft van belang voor consumenten zodat het duidelijk blijft dat er sprake is van het aangaan van een krediet. “Ook kan de kredietwaarschuwing een positieve impact hebben op de sociale norm in Nederland dat lenen voor consumptieve uitgaven niet vanzelfsprekend is. Ik vind het daarom niet wenselijk om nu tot schrapping van de huidige kredietwaarschuwing over te gaan”, aldus minister Hoekstra van financiën.

Eerder had de minister aangekondigd te onderzoeken of een alternatieve waarschuwing een betere bescherming zou bieden aan consumenten. De huidige waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ is niet effectief gebleken bij het maken van een beslissingen. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat het onwaarschijnlijk is dat een dergelijke wettelijk verplichte waarschuwing invloed heeft op dergelijke beslissingen.

Een mogelijke beter alternatief wordt gezocht in de hoek van de inrichting van leenomgevingen. Deze hebben wel directe invloed op de leenbeslissingen van consumenten. “Er zijn al twee uitkomsten uit onderzoek die de kredietaanbieders houvast bieden voor een zorgvuldige inrichting van de leenomgeving.”, “Ik verwacht van kredietaanbieders dat zij met de uitkomsten van onderzoeken verbeteringen doorvoeren ten behoeve van beter overwogen leenbeslissingen.”, aldus de minister.

Op