Vanaf 2011 zullen de telefoonmaatschappijen Vodafone, T-Mobile en KPN hun klanten met een betalingsachterstand niet meer gaan registreren bij het BKR. Dit hebben zij in een gezamelijk persbericht verklaard.

De telefoonmaatschappijen kregen steeds meer klachten van klanten volgens een woordvoerder van Vodafone. Klanten met een achterstand van soms een paar tientjes op hun abonnement kregen de schrik van hun leven wanneer zij ontdekten geregistreerd te zijn bij het BKR in Tiel.

Het BKR heeft als regel dat elke betalingsachterstand van meer dan 60 dagen, ongeacht de hoogte van het bedrag, wordt geregistreerd. Sinds het uitbreken van de crisis is het aantal klachten hierover aanzienlijk gestegen. Hierdoor hebben de telecomaanbieders besloten de samenwerking met het BKR op te zeggen en zelf de betalingsachterstanden te gaan registreren.

Het BKR betreurt het besluit mede doordat mensen met een achterstand op hun telefoonabonnement tot twaalf keer meer kans hebben om in de komende jaren schulden op te lopen, zo blijkt uit onderzoek van het BKR. Mensen stapelen vaak kleine schulden, hierdoor is een centrale registratie te prefereren, zo vindt het BKR.