Let op! Geld lenen kost geld!

De AFM waarschuwt de consument voor oplichting met kredieten

Klanten geven ons een 9,0

A-Krediet is inmiddels 518 keer beoordeeld.
Klanten geven ons gemiddeld een 9 uit 10.

Nederlanders wordt belooft geld terug te krijgen omdat de fraudeurs teveel geld hebben betaald voor een financieel product maar eigenlijk worden ze op deze wijze zelf opgelicht.

De AFM heeft deze signalen ontvangen en alles wijst erop dat deze fraudeurs over persoonlijke klantgegevens beschikken die gestolen zijn van kredietbemiddelaars. Het gaat dan vaak over informatie van lopende leningen van deze consumenten.

Dit is de frauduleuze werkwijze die toegepast wordt

De AFM heeft duidelijk te horen gekregen hoe de fraudeurs te werk gaan. De fraudeurs nemen telefonisch contact op met de consument. Mensen die een doorlopend krediet hebben zijn vaak slachtoffer van deze illegale praktijken. De fraudeurs beweren dat de consument recht heeft op het retour ontvangen van geld van bijvoorbeeld een woekerpolis of een te dure lening. Dan vragen ze naar een aantal aanvullende gegevens op bij de consument en beweren ervoor te zorgen dat de consument zijn geld ontvangt.

Maar wat er eigenlijk gebeurt is dat de fraudeurs contact opnemen met de kredietaanbieder van de consument voor een opname van een bepaald kredietbedrag of gebruik te maken van de beschikbare kredietruimte. Zo doen de fraudeurs zich voor als de consument, want ze hebben alle noodzakelijke gegevens al eerder ontvangen. De kredietaanbieder maakt vervolgens het bedrag over op de bankrekening van de consument.

Daarna nemen de fraudeurs weer telefonisch contact op met de consument om te melden dat de beloofde tegemoetkoming overgemaakt is en dat er nog meer zal komen. Maar natuurlijk vragen ze wel even een deel van het ontvangen bedrag over te maken als vergoeding. De consument wordt natuurlijk niet ingelicht over het feit dat het om hun eigen kredietruimte gaat en dat ze nu een hogere schuld heeft.

Wat kunt u er tegen doen?

Het advies wat de AFM geeft is dat de consumenten goed oplet wanneer zij telefonisch benaderd worden door onbekende partijen die mogelijk een dergelijke werkwijze hanteren. U moet vooral oppassen wanneer er verzocht wordt om geld over te maken. Denkt u dat u slachtoffer bent van deze frauduleuze praktijken? Dan kunt u contact opnemen met het Meldpunt Financiële Markten van de AFM. Het Meldpunt is te bereiken op 0900- 5400 540 (5 cent per minuut).

Datum: ,

Auto kopen?

Keuken financieren?

Tuin verbouwen?

Geld besparen?