Op deze manier kunnen mensen inzien of zij eventueel wat moeten (laten) corrigeren.

De nieuwe voorzitter van het BKR, Sylvester Eijffinger, heeft dit onlangs in een interview met de kranten van de Geassocieerde Persdiensten (GPD) aangegeven.

Het BKR registreert en informeert over het leen- en betaalgedrag van consumenten in Nederland. Zij houdt elektronisch alle kredieten bij. Banken, hypotheekverstrekkers, kredietverstrekkers en dergelijke kunnen bij het BKR de kredietwaardigheid van een persoon beoordelen.

Op dit moment is het voor cliënten niet makkelijk om inzage in hun eigen dossier bij het BKR te krijgen. Zij moeten hiervoor door allerlei hoepels springen. Zo moet er een schriftelijk verzoek worden ingediend vergezeld van een kopie van het legitimatiebewijs. Bovendien moet er voor betaald worden. Eijffinger wil meer openheid.

De problematiek omtrent schulden ziet Eijffinger als een groot probleem in Nederland. “Twintigers, dertigers een hele generatie zit tot aan zijn nek toe in de schulden. Banken hebben voor de crisis te makkelijk krediet verstrekt en nu doen ze te moeilijk.”