Let op! Geld lenen kost geld!

AFM: meer klantcontact hypotheekaanbieders

Klanten geven ons een 9,0

A-Krediet is inmiddels 519 keer beoordeeld.
Klanten geven ons gemiddeld een 9 uit 10.

De AFM verwacht van hypotheekaanbieders dat zij meer aandacht besteden aan hun klanten tijdens de looptijd van de hypotheek. Ook wil de AFM graag verbetering zien met betrekking tot de activiteiten rond betalingsachterstanden. Dit wordt gesteld naar aanleiding van het recent gepubliceerde Klantbelang Dashboard 2016-2017.

Het Klantbelang Dashboard is een jaarlijks onderzoek waarmee de AFM meet in welke mate hypotheekaanbieders de klant centraal stellen. Een positieve noot is dat de AFM heeft vastgesteld dat een groot aantal hypotheekaanbieders actief aan de slag is gegaan sinds het vorige onderzoek in 2014-2015.

Beheer tijdens looptijd

Hypotheekaanbieders moeten er voor zorgen dat zij ten alle tijde voldoende inzicht hebben in de financiële situatie van hun klanten. Als dit niet het geval is verwacht de AFM van de hypotheekaanbieders dat zij beter hun best doen en meer aandacht besteden aan het contact met de klant tijdens de looptijd van de hypotheek. “Door economische ontwikkelingen of wijzigingen in de persoonlijke situatie kunnen klanten worden geconfronteerd met extra risico’s. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een betalingsachterstand. Als hypotheekaanbieders gedurende de looptijd proactief in contact met hun klant treden, ontstaat er meer inzicht. Hier kunnen aanbieders zich nog verbeteren, bijvoorbeeld door actief vragen te stellen bij het moment van renteverlenging. Dit biedt mogelijkheden om risico’s voor klanten te verminderen, door bijvoorbeeld het stimuleren van extra aflossen”, aldus de AFM.

Betalingsachterstanden

De AFM heeft dit keer specifieker onderzoek gedaan naar wat hypotheekaanbieders doen als klanten betalingsachterstanden hebben en hoe zij problemen met betalen proberen te voorkomen. Hieruit blijkt dat hypotheekaanbieders meer kunnen en moeten doen om in het geval van een betalingsachterstand tot een geschikte oplossing te komen. “Er moet snel inzicht zijn in de persoonlijke situatie van de klant en aan de hand van die situatie moeten bepalen welke oplossing het meest passend is. De AFM heeft als uitgangspunt dat hypotheekaanbieders binnen een redelijke termijn, maar in ieder geval binnen 3 maanden, samen met de klant naar mogelijke oorzaken van de betaalproblemen heeft gekeken. Dit wordt nog lang niet altijd gehaald”, aldus de AFM.

Datum: ,

Auto kopen?

Keuken financieren?

Tuin verbouwen?

Geld besparen?