Postbus 51 heeft de campagne Blijf Positief, die mensen waarschuwt voor de gevaren van rood staan, een volledige make-over gegeven. De make over was noodzakelijk om te zorgen dat de campagne opnieuw onder de aandacht van het publiek te krijgen.

Sinds begin dit jaar is het aantal mensen dat een negatief saldo op hun betaalrekening had wederom gegroeid. Uit cijfers van het CBS blijkt dat Nederlanders eind 2007 bijna 9 miljard euro negatief stonden. Dit is ruim een half miljard meer dan het jaar ervoor.

De vernieuwde campagne moet mensen er nog bewuster van maken dat te veel rood staan, lenen en kopen op krediet niet zonder gevaren is. Uit een poll van TNS Nipo bleek vorig jaar dat tachtig procent van de mensen niet weet hoeveel een negatief bank- of girosaldo kost. Gemiddeld rekenen banken 15 procent debetrente over een negatief saldo op de bank- of girorekening. Dit is vaak veel meer dan wanneer mensen een persoonlijke lening of doorlopend krediet voor dit bedrag regelen.

Slechts zeven procent van de Nederlanders heeft er voor gekozen niet rood te staan op zijn of haar rekening, aldus TNS Nipo. Acht procent staat vaker wel dan niet rood. De helft van de mensen kiezen er voor maximaal €1000 rood te staan.