Acceptatieprocedure afsluiten persoonlijke lening werkt goed

“Een persoonlijke lening: keuzes en ervaringen van consumenten”, dit is de titel van het grootschalige onderzoek wat vandaag wordt gepubliceerd door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

Met dit onderzoek bekijkt het Nibud welke keuzes consumenten maken bij het afsluiten van een lening en de invloed van de keuzeomgeving (bijvoorbeeld de website) hier op.

Ook A-Krediet, als onafhankelijk tussenpersoon, heeft meegewerkt aan dit onderzoek.

De persoonlijke lening

5% van de Nederlanders heeft een persoonlijk lening. De persoonlijke lening is een lening waarbij de looptijd van het contract van te voren vast wordt gesteld, het geleende bedrag komt bovendien direct in zijn geheel in handen van de consument. Hierbij geldt een gemiddelde looptijd van 8 jaar. Gedurende deze periode betaald de consument een gemiddelde maandelijkse aflossing van € 300.

Uit het onderzoek is gebleken dat 95% van de ondervraagden deze aflossing niet als problematisch ervaren of dat ze niet aan de lening hadden moeten beginnen.

Dit mag als positief ervaren worden. Onder andere de goede controle van de kredietverstrekkers of de aanvrager de lening kan dragen op basis van inkomen, gezinssamenstelling en overige verplichtingen zorgt er voor dat de consument nooit meer leent als hij kan dragen.

De persoonlijke lening als voorbeeld

Meer dan de helft van de Nederlanders maakt gebruik van een consumptief kredietproduct. De persoonlijke lening is niet het enige consumptieve kredietproduct waar consumenten gebruik van maken. Zo is er ook het doorlopend krediet, koop op afbetaling, de creditcard en het zogenoemde telefoonkrediet.

Daar waar de acceptatieprocedure bij de persoonlijke lening erg goed is, is dit bij leenproducten met bedragen tussen € 250 en € 1000 minder goed. Op de lange termijn kan dit voor achterstanden zorgen, wat blijkt uit een recent onderzoek van het Bureau Krediet Registratie (BKR). Uit dit onderzoek blijkt dat 6,4% van de bij het BKR geregistreerde consumenten (674.000) een betalingsachterstand had op hun lening.

Het Nibud vindt dat consumenten die een lening afsluiten dienen te weten waar ze aan toe zijn en of ze de lening kunnen betalen. Het Nibud pleit er dan ook voor dat de acceptatieprocedure op alle soorten kredieten wordt verbeterd, met de acceptatieprocedure bij de persoonlijke lening als voorbeeld.

Totale kosten en looptijd

Uit het onderzoek van het Nibud blijkt dat maarliefst 96% van de ondervraagden vooraf goed hebben gekeken of zij de aflossing op het krediet kunnen betalen. Daarbij geldt van 92% van de ondervraagde achteraf tevreden is met de lening. Een maatstaf voor deze tevredenheid is de looptijd van de lening. Het blijkt dat de onvrede van de consument toeneemt naarmate de looptijd toeneemt.

Een advies van het Nibud is om tijdens het proces van aanvragen en afsluiten als consument goed te letten op de looptijd van de lening, en daarmee het totaalbedrag van de lening. Een kortere looptijd betekent doorgaans een lager totaalbedrag.