Aanbieders van het kopen op afbetaling, het zogeheten goederenkrediet, geven in hun reclames en advertenties vaak te weinig informatie over de kenmerken van de lening. Daarmee voldoen zij niet aan de regels. Dat constateert de AFM op basis van onderzoek.

Het onderzoek was gericht op de reclame-uitingen van een representatief deel van de markt, waaronder verschillende automerken, grote postorderbedrijven en elektronicazaken. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat aanbieders en bemiddelaars van goederenkrediet vaak onvoldoende bekend zijn met de geldende wettelijke regels. Dit blijkt onder meer uit het niet noemen van verplichte elementen in reclame-uitingen, zoals de verkrijgbaarheid van het kredietprospectus en een tabel met daarin onder andere de kredietsom, de looptijd en de totale prijs.

Naar aanleiding van het onderzoek heeft de AFM gesproken met verschillende partijen. Deze partijen zijn gewezen op de tekortkomingen en hebben een officiële waarschuwing gekregen. Dit jaar zal een tweede controle plaatsvinden.

De AFM zegt dat de betrokken partijen inmiddels de nodige aanpassingen hebben gedaan in hun reclames voor goederenkrediet.

Bron: InFinance