Zo blijkt dat het totaal aantal consumenten die zijn betalingsverplichtingen niet kan nakomen in de afgelopen 12 maanden is gestegen naar maar liefst 720.000, aldus dat bericht het BKR.

Op 1 juli 2012 had ongeveer 7,7 procent van de 9 miljoen geregistreerde consumenten bij het BKR een betalingsachterstand op een lening. In het afgelopen jaar is dit percentage gestegen naar 8,3 procent en het lijkt dat dit percentage verder zal gaan groeien.

„De door de crisis gestegen werkloosheid is een bepalende factor bij het groeien van de betalingsachterstanden bij leningen”, verklaart Peter van den Bosch, die de algemeen directeur van het BKR is. „Verborgen werkloosheid is een groot probleem in Nederland. Het gaat dan om zelfstandigen die minder opdrachten krijgen of ondernemers die hun inkomsten zien teruglopen.”

Wat daarnaast erg opvalt is dat het aantal betalingsachterstanden op leningen gestegen is terwijl het aantal afgesloten leningen afgelopen jaar juist gedaald. Ook dit lijkt een start te zijn van een trend en geeft ook aan dat Nederlanders steeds bewuster met hun geld omgaan. „Er worden minder hypotheken en gewone leningen afgesloten, maar bij bestaande leningen zijn er vaker betalingsproblemen”, legt Van den Bosch uit.