Uit een recent onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is gebleken dat de kredietwaardigheidstoets van de klant minder betrouwbaar wordt wanneer bij de inkomens- en lastentoets de bedragen vooraf zijn ingevuld. Dit kan leiden tot hogere leenbedragen; maandbedragen die zij wellicht minder goed kunnen dragen. De AFM heeft in samenwerking met een telecomaanbieder een onderzoek ingesteld om te kunnen bepalen wat het effect is van vooraf ingevuld bedragen.
Toezicht op telecomaanbieders
Sinds begin 2017 houdt de AFM de telecomaanbieders in de gaten die actief zijn op de Nederlandse markt. Wanneer consumenten een telefoon abonnement afnemen en daarbij meer dan € 250,- moeten betalen voor de telefoon geldt dit als een krediet. Telecomaanbieders zijn verplicht om het inkomen en de vaste lasten van de klant te toetsen, om zo te voorkomen dat de klant een krediet afsluit wat niet terugbetaald kan worden.
De AFM heeft naar aanleiding van het onderzoek geconcludeerd dat bijna alle telecomaanbieders gebruik maken van vooraf ingevulde waarden op hun websites. Op basis van de gezinssituatie van de klant worden automatisch bedragen ingevuld bij de inkomens en de lasten van de klant. Deze zijn vervolgens vrij aan te passen.
Vooraf ingevulde bedragen
De telecomaanbieders stellen dat de klant wordt geholpen met het invullen van de juiste gegevens wanneer er vooraf bedragen worden ingevuld. Uit het onderzoek is echter gebleken dat de klant hierdoor regelmatig onjuiste gegevens invult of de vooraf ingevulde gegevens laat staan. De kans op overkreditering wordt hierdoor groter.
De AFM stelt dat op basis van het onderzoek het vooraf invullen van gegevens niet bevorderend werkt om overkreditering tegen te gaan en geeft telecomaanbieders de opdracht dit dan ook te staken. De telecomaanbieders hebben hier gehoor aan gegeven.
De AFM stelt dat het in de toekomst vaker gaat meten wat het effect is van dergelijke aanpassingen van financiële producten op websites omdat dit bijdraagt aan een betere bescherming van de consument.