Let op! Geld lenen kost geld.

Van minder fysieke bankvestigingen naar voordeliger bankieren

Ruim 20 jaar geleden vond je in Nederland zo’n 6000 fysieke bankkantoren, verspreid over het land. Nu zijn dat er nog maar iets meer dan 400 – een enorme daling!

Datum

Auteur

Ruim 20 jaar geleden vond je in Nederland zo’n 6000 fysieke bankkantoren, verspreid over het land. Nu zijn dat er nog maar iets meer dan 400 – een enorme daling! Onze maatschappij wordt zichtbaar steeds meer digitaal, en dus ook onze betaalgewoonten. Ga je net als veel Nederlanders volledig digitaal bankieren? Grijp dan je kans en vergelijk voor sommige diensten het aanbod van meerdere financiële instellingen. De meest bekende grote banken zijn namelijk relatief duur, en bieden zelden dezelfde snelheid en klantvriendelijkheid als een (online) kredietintermediair.

In de grootste Nederlandse steden kom je ze nog tegen, maar daarbuiten zijn ze echt verleden tijd: fysieke bankkantoren. Geld storten of pinnen kan alleen nog bij onbemande betaalautomaten, en vragen over bijvoorbeeld hypotheken of leningen handel je voortaan ‘gewoon’ digitaal af. Fysieke vestigingen draaiende houden is tenslotte relatief duur en ze worden steeds minder bezocht – het aantal bezoekers was her en der inmiddels gedaald met zo’n 80 procent. Volledig elektronische ondernemers kunnen hun diensten veel goedkoper aanbieden en werden daarom steeds lastigere concurrentie.

Het aantal gesloten vestigingen van grote banken is enorm. ABN Amro heeft er op dit moment het minst over: ongeveer 27. SNS heeft er nog het meest, zo’n 200. RTL Nieuws heeft een handige kaart gemaakt waarop je precies kunt zien welke grote banken nog een vestiging hebben in jouw regio; wil je deze kaart bekijken, klik dan hier.

Coaches en servicepunten

Het dalende aantal bankkantoren betekent overigens niet een daling in diensten of service. Het overgrote deel van alle klanten weet hun weg online uitstekend te vinden, en slimme instellingen maken hun websites zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Niet alleen je rekeningen inzien en geld overmaken gaat digitaal al jaren razendsnel en eenvoudig. Een paar keer klikken en je hebt ook zo een nieuwe rekening geopend, een bankpas aangevraagd of bijvoorbeeld je pas geblokkeerd. Zelfs het aanvragen van een hypotheek of lening kan vaak bijna volledig online, nét zo veilig als dat vanuit een fysieke kantoor verloopt.

Ook aan klanten met minder digitale middelen of expertise wordt uiteraard gedacht. Veel banken lossen dit op door na elke gesloten vestiging extra financiële coaches of adviseurs aan te stellen. Deze medewerkers van de bank of financiële instantie komen bij klanten aan huis die liever niet zelf online bankieren, en helpen hen met hun bankzaken. Daarnaast bieden sommige instellingen hulp vanuit servicepoints die gevestigd zijn in andere ondernemingen; ING heeft bijvoorbeeld servicepunten in sommige Primera’s en Bruna’s. Hier kun je onder meer een rekening openen of je pincode wijzigen. Voor complexe vragen maken ze een afspraak voor je bij een volwaardige fysieke vestiging.

Onafhankelijke tussenpartij goedkoper

Met het verder digitaliseren van de bankwereld, krijg je als klant veel meer keuzevrijheid. Omdat je niet aan een regio of fysiek kantoor gebonden bent, kun je namelijk eenvoudiger zelf een financiële aanbieder uitzoeken die bij jouw wensen en eisen past. Veiligheid staat hierbij voorop: kies een gevestigde onderneming met een uitstekende staat van dienst en goede reviews. Maar – en dit is een belangrijke tip – beperk jezelf daarbij niet tot enkel de allergrootste gevestigde namen zoals de ABN, Rabobank en ING. Zeker niet als je zoekt naar een hypotheek of een lening! Kleinere aanbieders hebben namelijk vaak veel minder overhead en dus minder kosten, waardoor ze je dezelfde diensten en producten goedkoper kunnen aanbieden. Met dezelfde garanties en veiligheid.

Kijk ook zeker naar (online) kredietintermediairs. Een kredietintermediair is een tussenpartij die de financiële services van verschillende aanbieders kan verkopen. Ze werken vaak met een groot, betrouwbaar netwerk van bekende aanbieders. Op die manier kunnen ze hun klanten veel meer flexibiliteit aanbieden qua voorwaarden en prijs; ze zoeken simpelweg voor jou naar de aanbieder die het beste bij jouw situatie en wensen past. Vanwege het grotere aanbod en aantrekkelijke keuzevrijheid, kan een kredietintermediair vaak veel gunstigere rentetarieven aanbieden dan banken, en meestal zijn hun doorlooptijden ook nog eens een stuk korter. Kiezen voor een kredietintermediair bespaart je dus vaak veel tijd, én geld!

Wanneer kiezen voor A-Krediet?

Bij A-Krediet maken we al 15 jaar financiële dienstverlening gemakkelijker én veiliger. Als intermediair zijn we gespecialiseerd in leningen, hypotheken en verzekeringen. Alles uiteraard met de beste voorwaarden en de laagst mogelijke kosten. Als bekende speler in de markt hebben we in de loop der jaren een groot netwerk van partners opgebouwd dat gestaag blijft groeien. Zo heb jij altijd genoeg keuze, en kunnen we je van de beste service én mogelijkheden voorzien.

Laat je dus niet uit het veld slaan door het dalende aantal bankkantoren! Het is juist een mooie kans om álle voordelen van online bankieren te omarmen. Kies ook voor veilig, voordelig en snel geregeld, en kijk vandaag nog op https://www.a-krediet.nl/.

Begin je aanvraag

Ontvang een gratis en vrijblijvende offerte.

Rente 7,1%
Maandbedrag € 581
Looptijd 120 mnd