De trend van dalende betalingsachterstanden blijft aan. Op 1 juli 2018 hadden 674.000 consumenten met een registratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) betaalproblemen, dit komt neer op 6,4% van het totaal aantal geregistreerde consumenten bij het BKR. Dit is 0,1% minder als het eerste kwartaal van 2018.
Dit is alweer het zevende opeenvolgende kwartaal dat het aantal consumenten met een betalingsachterstand daalt. Het aantal consumenten met een achterstand is met deze daling bijna op het niveau van 2010, het jaar dat de consument de economische crisis begon te voelen.
Veertigers
In de groep consumenten in de leeftijd van 41 tot en met 50 jaar is er sprake van de meeste betalingsachterstanden. Deze groep bestaat uit ruim 2,1 miljoen kredietnemers. Binnen deze groep is er sprake van 182.000 betalingsachterstanden. Voor de groep in de leeftijdcategorie van 51 tot en met 60 jaar hadden ongeveer 147.000 van de 2,3 miljoen kredietnemers een betalingsachterstand.
“Beide groepen werden tijdens de crisis hard geraakt, waarbij velen hun baan verloren. Hoewel het inmiddels met de economie en de werkgelegenheid beter gaat, blijkt het voor een deel van deze groep lastig om opnieuw aan het werk te komen. Tegelijkertijd lopen hun vaak jaren eerdere aangegane, financiële verplichtingen gewoon door, aldus Peter van de Bosch, algemeen directeur van het BKR.
Dertigers
De consumenten in de groep van 31 tot en met 40 jaar hadden relatief gezien het meeste problemen met de verplichtingen op hun krediet. Op 1 juli betekende dit dat ruim 1 op de 10 consumenten in deze groep een betalingsachterstand heeft op een lening, roodstand of creditcard. Het aantal kredieten binnen deze groep lag wel aanzienlijk lager als in de groepen met hogere leeftijden. Ongeveer 1,7 miljoen consumenten tussen 31 en 40 jaar hadden aan het begin van het 2e kwartaal van 2018 een lening.